قَهوه نوعی نوشیدنی رایج است که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شدهٔ گیاه قهوه به دست می‌آید. گیاه قهوه بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آمریکا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است، این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان پراکنده شد و در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور کشت می‌شود که در درجهٔ اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقاست.

ترکیبات موجود در قهوه:

– منیزیم

– پتاسیم (کمک به سوخت و ساز قند بدن)

– کافئین

خواص قهوه:

– ضدافسردگی

– ضد سردرد

– ضدپوسیدگی دندان

– تب‌بُر

– ادرار‌آور

– ضد عفونی کننده

– نشاط بخش

– ضد آلزایمر

– ضد پارکینسون

افزایش فشار خون

– کاهش وز وز گوش

نکته های قهوه

از دانه های قهوه ای که با کیفیت هستند استفاده کنید

قهوه ها را در جای مناسب نگهداری کنید:

فضایی که قهوه در آن نگهداری می شود باید مکانی سرد، در بسته و تاریک و خشک باشد نه در فریز ! اگر برای نگهداری قهوه از ظرف های شیشه ای استفاده می کنید بهتر آن را از گرما دور نگه دارید.

دانه های قهوه را اندازه گیری کنید:

معمولا برای هر قاشق غذاخوری قهوه یک فنجان آب مورد نیاز است. برای اینکه بتوانید این نسبت را خوب اندازه گیری کنید می توانید از ترازو آشپزخانه استفاده کنید.

 از قهوه جوش مناسب استفاده کنید

از آب مناسب برای دم کردن قهوه استفاده کنید

یکی از نکات مهم درباره قهوه تهیه آب مناسب است. تهیه کردن قهوه، چیزی بجز تهیه آب و دانه های قهوه نیست و آبی که باعث می شود تا قهوه خوبتر دم بیاید بهتر است آب سرد و تمیزی باشد. منظور از تمیز بودن این است که بهتر است از آب تصفیه شده بجای آب معمولی استفاده شود و استفاده از آب تصفیه باعث می شود تا قهوه طعم بهتری به خود بگیرد.

سعی کنید تا قهوه را با روش های مختلف دم کنید

روش های زیادی برای دم کردن یک فنجان قهوه وجود دارد و شما مجبور نیستید تا حتما از دستگاه های سنتی برای دم کردن قهوه استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از اسپرسو ساز گازی مثل موکاپات و ایروپرس ها که گزینه های خوبی برای دم کردن قهوه هستند استفاده کنید.

دم کردن قهوه به این صورت ممکن است زمان بیشتری صرف کند ولی قهوه ای که از این روش تهیه می شود طعم بسیار خوبی خواهد داشت و ارزش صرف کردن زمان را دارد و اگر آشپزخانه کوچکی نیز دارید این دستگاه ها می توانند گزینه های خوبی باشند.

تجهیزات مورد استفاده برای تهیه قهوه را تمیز کنید

یکی از نکات مهم درباره قهوه این است که بهتر است هربار که از دستگاه های قهوه ساز استفاده می کنید آنها را شستشو دهید زیرا قهوه ی باقی مانده در آنها طعم قهوه ی جدیدی که در حال درست کردن آن هستید را عوض و بد می کند. توصیه می شود این دستگاه ها را هفته ای یه بار در ظرفشویی بندازید. برای اینکه داخل این دستگاه ها بهتر شسته شود و رنگهای قهوه از آن کاملا پاک شود می توانید دستگاه ها را با مقدار کمی سرکه بشورید و چندین بار آن را شستشو دهید تا بوی سرکه از بین برود.

قهوه را با مقداری شیر و خامه بخورید

هر فنجان قهوه را می توانید همراه با شیر و خامه بخورید. خیلی از افراد به این اعتقاد دارند که قهوه ی خوب نیاز به خوردن چیزی همراه آن ندارد ولی شما می توانید هر چیزی را همراه قهوه بخورید تا لذت بخش تر شود. همچنین بجای شیر و خامه می توانید از کره نیز استفاده کنید!

دارچین نیز یک جایگزین عالی بجای شکر می تواند باشد. در واقع می توانید در هر فنجان قهوه یک قاشق غذاخوری شیر و شکر اضافه کنید و از آن لذت ببرید. همه اینها بستگی به ذائقه شما دارد که دوست دارید قهوه را با چه چیزهایی بنوشید.

روش های مختلف و نکات درست کردن قهوه :

رای تهیه این نوشیدنی، قهوه را می توان به صورت های مختلف دم کرد. تمام این روش ها را به چهار دسته کلی تقسیم کرده اند که تفاوت این روش ها تنها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می کنند.

طرز تهیه قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee :

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبرتر آسیاب می شود و یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه است که با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود.

طریق دم کردن قهوه فرانسه به این صورت است:

قهوه را در داخل فیلتر کاغذی (در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها) ریخته و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج می شود و در مخزن دستگاه جمع می شود، قهوه فرانسه رقیق و  کف و لرد ته فنجان ندارد و معمولا در لیوان معمولی سرو می شود.

.قهوه ترک (Turkich coffee): نکات دم کردن قهوه ترک چیست؟

قهوه ترک، قهوه آسیاب شده بسیار نرم است (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوش های معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.

طرز تهیه قهوه ترک: در کشورها و مناطق مختلف با کمی تفاوت انجام میگیرد. بطور کلی، درست کردن قهوه ترک، قهوه آسیاب شده داخل یک ظرف کوچک مخصوص به نام جازوه، با آب به جوش می آید. این قهوه در ایران، ترکیه، بلغارستان و رومانی قهوه ترک نامیده می شود. این سبک دم کردن قهوه برای اولین بار از یمن آمده است.

دم کردن قهوه ترک در کشور ایران : پودر قهوه ترک را به همراه آب ( در صورت تمایل همراه با شکر ) در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت قرار داده تا زمانی که دمای آب بجوشد و روی سطح قهوه قوام و کف قهوه تشکیل شود و کف قهوه شروع به بالا آمدن در دهانه قهوه جوش کند، در این هنگام قبل از جوشیدن قهوه ؛ قهوه جوش از روی حرارت برداشته می شود و قهوه سرو می شود.

قهوه های دمی Pour over:

امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده است. یکی از روش های بسیار مورد پسند این روزها دم کردن قهوه بصورت قطره و فیلتری بوده که با استفاده از قهوه سازهای خاص همچون سایفون ، کمکس و V60 انجام می شود. در این نوع دم کردن معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این روش دم کردن معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف به دست مس آید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو espresso:

و اما اسپرسو یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین قهوه ها در دنیا است. اسپرسو پایه و به اصطلاح (قهوه ی پایه) نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و غیره می باشد. قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زیرتر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد، اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و دارای کف نازک و روشنی روی آن است (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و  لرد ندارد.

قهوه های فوری:

احتمالا نام قهوه فوری را بسیار زیاد  شنیده اید و اصطلاح (نسکافه)و یا کافی میکس که به جای قهوه فوری رایج شده است. اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟
به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با یک سری روش های خاص هر کارخانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فرآوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش و یا شیر به مشتری یک نوشیدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود .بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب ها و فرآوری های مختلف عرضه می شود.

رایج‌ترین خرابی‌های قهوه ساز

قهوه‌ساز آب را گرم نمی‌کند

اگر قهوه‌ساز، خراب شده و آب را گرم نمی‌کند ممکن است به دلایل مختلفی باشد. ممکن است پریز، برق نداشته باشد، در این صورت باید عیب پریز را جستجو و رفع کنید.

سیم رابط یا دو شاخه آسیب دیده است، در این صورت باید دوشاخه و سیم را تعویض کنید چون در اکثر قهوه‌سازها دوشاخه از نوع، پرسی است و از سیم قابل تفکیک نیست.

المنت دستگاه سوخته است، اگر المنت دستگاه سوخته باشد برای تعمیر قهوه‌ساز باید از یک تکنسین و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

فراز‌پشتیبان با ارائه خدمات متنوع در صورتی که نیاز به مشاوره برای تعمیر قهوه ساز داشته باشید شما را راهنمائی می‌کند و اگر مشکل دستگاه برطرف نشد یکی از تکنسین‌های متخصص خود را به محل می‌فرستد تا دستگاه شما را تعمیر کرده و سالم تحویل شما دهد.

 قهوه آماده شده، خیلی تلخ است

اگر قهوه آماده شده مزه تلخی دارد لزوما به این معنی نیست که دستگاه خراب شده است و نیاز به تعمیر قهوه‌ساز است.

ممکن است مقدار قهوه ریخته شده در ظرف قهوه‌ساز زیاد باشد، در این صورت مقدار قهوه را کاهش دهید تا مزه قهوه درست شده و از تلخی آن کاسته شود.

ظرف قهوه‌ساز تمیز نیست، قسمت‌های مختلف قهوه‌ساز را از دستگاه خارج کرده و تمیز کنید، به ‌خصوص اگر از دفعات قبل، رسوبات قهوه در داخل دستگاه باقی مانده است.

 قهوه در هنگام آماده شدن می‌جوشد

اگر قهوه در هنگام آماده کردن، می‌جوشد ممکن است به علت خرابی قسمتی از دستگاه باشد که نیاز به تعمیر قهوه‌ساز است.

علت این خرابی به احتمال زیاد این است که ترموستات قهوه‌ساز تنظیم نیست، در صورت قابل تنظیم بودن ترموستات، آن‌را به شکل دلخواه تنظیم کنید و در غیر این‌صورت، ترموستات را تعویض کنید.

اگر نیاز به تعویض ترموستات باشد بهتر است این‌کار را به یک تکنسین متخصص بسپارید.

فراز پشتیبان آماده ارائه خدمات خود به شما می‌باشد و شما می‌توانید از کارشناسان این مرکز کمک بخواهید.

آب داخل قهوه‌ساز می‌جوشد ولی از لوله وسط بیرون نمی‌آید

اگر آب داخل قهوه‌ساز، هنگام جوش آمدن از لوله وسط بیرون نمی‌ریزد، دلایل مختلفی دارد و قهوه‌ساز نیاز به تعمیر دارد.

تنظیم ترموستات بهم خورده است، اگر آب داخل قهوه‌ساز داغ می‌شود ولی به نقطه جوش نمی‌رسد قطعا مشکل و خرابی قهوه‌ساز از ترموستات است.

اگر ترموستات قابل تنظیم است آن‌را تنظیم کنید تا آب به نقطه جوش برسد و قهوه آماده شود ولی اگر ترموستات قابل تنظیم نیست برای تعمیر قهوه‌ساز نیاز به تعویض ترموستات است.

سوراخ‌های سوپاپ بسته شده است، در این حالت باید قطعات قهوه‌ساز را جدا کرده و کاملا آن‌ها و به خصوص سوپاپ را تمیز کنید، در این حالت مشکل برطرف شده و نیاز به تعمیر قهوه‌ساز نیست.

سوپاپ خمیده و یا شکسته شده است، اگر در هنگام تمیز کردن قطعات قهوه‌ساز متوجه شدید که سوپاپ خمیده شده و یا شکستگی دارد باید آن‌ را تعویض کنید.

برای خرید قطعات دستگاه قهوه‌ساز می‌توانید با مجموعه هانا در تماس باشید  و محصولاتی با کیفیت بالا و گارانتی دار تهیه بفرمایید.