ترموستات-اتو

ترموستات اتو بخار یا اتوماتیک اتو مهم ترین قسمت اتو می باشد. می توان گفت یک نوار است که از دو فلز مختلف تشکیل شده است و با استفاده از آن دمای اتو در محدوده خاصی ثابت می ماند. به عبارت دیگر ترموستات به حفظ دما در یک محدوده کوچک کمک می کند. ترموستات به این منظور در اتو قرار داده شده است تا کاربر بتواند دمای صفحه را کنترل کند. پارچه های ظریف تر به گرمای کمی نیاز دارند اما پارچه های سنگین به گرمای بیشتری نیاز دارند.

تعریف کلی ترموستات و اتوماتیک اتو

تجهیزی است که به منظور نگهداشتن دمای مطلوب در سیستمهایی نظیر: یخچال، تهویه مطبوع، اتوی برقی و … استفاده می شود.

یکی از وسایلی که در ساخت بسیاری از وسایل الکترونیکی استفاده می شود ترموستات می باشد. ترموستات وسیله ای است که دمای یک سیستم را به گونه ای تنظیم می کند که همیشه به دمای مورد نیاز ما نزدیک باشد. این وسیله عمل تنظیم دما را با روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش یا سرمایش، قطع یا وصل نمودن جریان گرم یا سرد و … انجام می دهد. ترموستات های رایج به دو دسته مکانیکی  و الکتریکی تقسیم می شوند.

اهمیت ترموستات

 

اهمیت ترموستات اتو

یکی از مهمترین قطعات اتو است که کیفیت آن در عملکرد اتو بسیار تأثیرگذار است. اتو از جمله وسایلی است که در همه خانه‌ها یافت می‌شود. هنگامی که قصد استفاده از اتو را دارید باید دمای آن به درجه مناسب برسد. پس اتوی خوب لباس‌ها به دمای اتو بستگی دارد. کاربرد ترموستات در اتو کنترل و حفظ دمای تنظیم شده توسط کاربر است. اگر دمای اتو از حد تنظیم شده کم و زیاد شود ترموستات، برق متصل به المنت اتو را قطع می کند. در ادامه ویژگی های این قطعه را بررسی می کنیم.

کار ترموستات اتو چیست؟

“ترموستات” وظیفه قطع و وصل برق المنت اتو را بر عهده دارد که در زیر گردن تنظیم درجه اتو قرار گرفته شده است. با کم و زیاد شدن درجه می توان دمای اتو را نیز کم و زیاد نمود. وقتی پلاتین های اتصال زیاد کار کنند، فرسوده می شوند و اتصال برق در ترموستات یکسره شده که منجر به بالا رفتن دمای اتو می شود. برای اینکه این مشکل حل شود روی المنت اتو از قطعه ای الکترونیکی به نام ترموفیوز استفاده می شود که با ورودی برق و با المنت به شکل سری در مدار قرار می گیرد و با بالا رفتن بیش از اندازه دما، بسته به رنج دمایی ترموفیوز (بین 200 الی 250 درجه) باعث سوختن ترموفیوز شده و مدار قطع خواهد شد.

تنظیم درجه توسط کاربر، ترموستات می تواند دما را در محدوده تعیین شده نگه دارد.

علائم خرابی ترموستات اتو بخار

تعمیر-اتو-بخار

برخی از علائم خرابی ترموستات به شرح زیر می باشند. البته باید توجه نمود که این علائم تنها نشان از خرابی ترموستات نیستند و ممکن است عوامل دیگری نیز باعث بروز این مشکلات شود اما در صورت رخداد آن ها بهتر است ترموستات نیز بررسی شود.

  • داغ نشدن اتو: در چنین شرایطی باید موارد دیگری نیز چک شود اما یکی از دلایل خرابی ترموستات می باشد. وظیفه ترموستات این است که دمای اتو را تا حد معینی گرم کند و از کاهش و افزایش آن جلوگیری نماید. اگر تنظیمات ترموستات به هم خورده شود اتو داغ نمی شود و دیگر کاربردی نخواهد داشت.
  • روشن نشدن اتو: یکی از عوامل تاثیر گذار در روشن نشدن اتو می تواند خرابی ترموستات باشد. همانطور که گفتیم ترموستات قطعه ای است که حرارت و دما را کنترل می کند. برای اینکه این قطعه را عیب یابی کنیم باید حرارت و تنظیمات اتو را تغییر دهیم و اگر دمای دستگاه تغییری پیدا نکرد، ترموستات اتو خراب شده است.
  • داغ شدن بیش از حد اتو: این مشکل می تواند به دلیل خرابی چند قطعه در اتو باشد که یکی از آن ها ترموستات می باشد. ترموستات اجازه می دهد که بتوانیم درجه حرارت مناسب برای لباس های خود راتنظیم کنیم. اگر ترموستات خراب شود باعث داغ شدن بیش از حد اتو شده و در نهایت نیز باعث سوزاندن لباس می شود.

تنظیم ترموستات اتو

چرا گرمای اتو ضعیف است؟

علت:

  • در صورتی که سیم کشی داخلی اتو در مدار به صورت اشتباه انجام شده باشد باعث می‌شود گرمای اتو بسیار ضعیف باشد.
  • اگر در دستگاه لامپ و المنت به صورت سری به هم وصل شده باشند احتمال این که حرارت اتو پایین باشد، زیاد است.

راهکار:

  • شما می‌توانید با استفاده از کمک یک تعمیرکار ماهر، سیم کشی آن را تعویض کرده و با تغییر این حالت مشکل دستگاه را رفع کنید.
  • تنظیم نبودن ترموستات اتو نیز یکی دیگر از دلایل بروز این ایراد است.
  • برای این که این مشکل را رفع کنید ابتدا باید ترموستات را در نقطه ی خاموش قرار دهید.
  • البته باید به گونه ای آن را قرار دهید که با یک حرکت ساده به سرعت روشن شود.
  • به این ترتیب شما زمان زیادی در اختیار ترموستات قرار می‌دهید.
  • در این حالت حرارت تولید شده می‌تواند رضایت بخش باشد.

آموزش تعمیرات ترموستات انواع اتو

لازم به ذکر است که ترموستات در ساختار اتو دستی وظیفه دارد تا دمای اتو را کنترل کرده و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری نماید. در صورتی که تنظیمات ترموستات بهم خورده باشد، اتو دیگر کاربری سابق را نخواهد داشت.

  • پیچ محافظ پلاتین سطح اتو و ترموستات را به وسیله پیچ بازکن (پیچ‌گوشتی) باز و به راحتی از یکدیگر جدا نمایید.
  • بازو بی متالی ترموستات اتوبخار را که توسط پیچ کوچک پرس شده، از سطح آن جدا کنید.
  • بازو ترموستات اتو بسیار ظریف است. توجه داشته باشید که آن را به آرامی از داخل دستگاه جدا نمایید. ممکن است ترموستات آسیب جدی ندیده باشد.
  • با یک روش ساده، مقاومت دستگاه المنت به سطح صاف اتو با دقت انجام شود. مقاومت عایقی دستگاه در برابر رفع عیب اتو در حالت استاندارد 10 مگا اهم خواهد بود.
  • حتی اگر از 10 مگا اهم ذره‌ای کمتر باشد، باید علاوه بر کفی فلزی اتوبخار، المنت نیز تعویض شود.