نکات مایکروفر

امروزه در بسیاری از خانه ها و رستوران ها، پختن و گرم کردن غذا با دستگاه های مایکروفر که بسیار ساده و سریع انجام می شود، جایگزین روش های پخت سنتی شده است، با این وجود، ایمنی پخت غذا در مایکروفر همیشه اهمیت داشته و دارد.

مایکروفر ها چگونه کار می کنند؟

microwave

داخل هر مایکروفر وسیله ای به نام ماگنترون وجود دارد که انرژی الکتریکی را به اشعه های رادیوئی بسیار کوتاه تبدیل می کند که با توجه به مواد تشکیل دهنده غذا و طول موج فر، در ترکیب غذا نفوذ می کند. این امواج به آسانی توسط آب، چربی ها و شکرها جذب می شوند و به لرزش بسیار سریع مولکول ها منجر می شوند.

اصطکاک بین این مولکول های غذا که به سرعت در حال لرزشند، به نوبه خود گرما تولید می کند. در توان برقی بالا، غذا در معرض حداکثر مقدار انرژی مایکروفر قرار می گیرد.

نحوه ی کار توان برق ماکروفر

برای تولید سطح توان برق کمتر از صد در صد، چرخش ماگنتورن قطع و وصل می شود. به عنوان مثال در ۵۰% انرژی، ماگنتورن تنها ۵۰% اوقات روشن است. حتی موقعی که مایکروفر اشعه منتشر نمی‌کند (هنگامی که چرخش متوقف شده یا اصلاً خاموش است)، لرزش مولکول های غذا ادامه دارد و حتی ممکن است به افزایش دما منجر شود و فرآیند پخت را ادامه دهد.

ترفندهای استفاده از مایکروفر

ترفندهای استفاده از مایکروفر

این مقاله مجموعه ای از راهنمایی و ترفندهای ماکروویو را به کاربر ارائه می دهد و اطمینان حاصل خواهد کرد که امواج انرژی را برای مصارف خوب استفاده کنید. ماکروفر ها برای انجام وظایف مربوط به غذا و غیر غذایی عالی هستند، اما به خاطر داشته باشید که زمان پخت همواره بسته به مدل ماکروویو شما متفاوت خواهد بود.

  • به راحتی سبزیجات خود را بخارپز کنید.
  • استفاده از یک کاسه امن ماکروویو، یک بسته بندی پلاستیکی، اضافه کردن آب در صورت نیاز توصیه می شود و اطمینان حاصل کنید که سبزیجات شما در قطعات یکنواخت (حدود یک اینچ طول) است.
  • فقط یک سوراخ را در پلاستیک بگذارید تا بخار از این طریق آزاد شود.

پخت تخم مرغ در مایکروفر

  • شما می توانید آنها را آب پز و یا نیمرو کنید، برای نیمرو کردن فقط بشقاب خود را پیش گرم کنید، یک کره کوچک اضافه کنید، تخم مرغ را روی زرده تخم مرغ بالا ببرید و 45 ثانیه حرارت دهید.
  • برای تهیه یک تخم مرغ آبپز، یک کاسه امن ماکروویو را به صورت نیمه خالی با آب پر کنید، تخم مرغ را به داخل آب قرار دهید ، کاسه را با یک بشقاب بپوشانید و 60 ثانیه آن را طبخ کنید.

تعمیر تخصصی مایکروفر

مایکروفر یکی از لوازم مدرن آشپزخانه است که برای برخی افراد دارای مشغله‌ی کاری زیاد مهم می‌باشد. گروه پشتیبان سرویس با تکیه بر تکنسین‌های حرفه‌ای خود در زمینه تعمیر مایکروفر آماده ارائه خدمات سرویس و تعمیر ماکروفرو شما می‌باشد.

درباره مایکروویو

تفاوت ماکروفر و مایکروویو

ماکروویو یکی از وسایل مدرن آشپزخانه است که امروزه تقریبا در بیشتر منازل وجود دارد. سرعت بالای طبخ غذا مهمترین دلیل استقبال از آن است. البته اگر خانم خانه شاغل باشد، اهمیت استفاده از مایکروویو دوچندان هم می شود؛ زیرا وقتی او خسته از محل کارش به خانه برمی گردد، به جای این که ساعت ها مشغول پخت غذا شود، فقط چند دقیقه ای را صرف این کار می کند.

تفاوت مایکروفر و ماکروویو

میکروویو که به اشتباه ماکروویو خوانده می شود از ترکیب دو واژه micro به معنی کوچک و wave به معنی موج است که تشکیل امواج با طول موج کوتاه را می دهد. این امواج در برخورد با یک ماده ممکن است منعکس، منتشر یا جذب شوند و در آشپزخانه برای پختن غذا استفاده می شوند. موادی که دارای آب هستند مانند غذاها، انرژی این امواج را جذب می کنند.

برد چنین امواجی کوتاه بوده ولی میزان نفوذ آن ها نسبتا بالا است.

 پخت غذا در مایکروویو

از طریق رخنه این امواج صورت می‌گیرد. آن ها وارد مولکول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراکی را به جنبش وا می‌دارند. این عمل سبب ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود.

به عبارت دیگر مایکروویو مواد غذایی را با ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در زمان کم درست می کند ولی مایکروفر با داشتن المنت گرمایی غذا را در مدت زمانی نسبتا بیشتر از مایکروویو ولی به طور کامل گرم می نماید و در اصطلاح غذابه طور کامل مغز پخت می شود.

مواد غذایی امن در ماکروفر و مایکروویو

در صفحه نکته هایی درباره مایکروفر به مواد غذایی امن در ماکروفر میپردازیم.

  • بیکن، ترجیحا با یک کاسه قهوه ای مایل به زرد
  • پیتزای یخ زده
  • تخم مرغ
  • سیب زمینی یا چیپس
  • لیمو، برای به دست آوردن آب بیشتر از آنها
  • پاپ کورن در کیسه مخصوص آن
  • سبزیجات، به خصوص بادمجان
  • دسر مانند کیک اسفنجی و کیک شکلاتی و خیلی چیزهای دیگر به غیر از موارد زیر

مواد غذایی نا امن در ماکروفر

در صفحه نکته هایی درباره مایکروفر به مواد غذایی ناامن در ماکروفر میپردازیم.

  • انگور: ظاهرا آنها می توانند به شعله ای برسند و به یک توپ درخشان گاز پلاسما تبدیل شوند.
  • تخم مرغ در پوسته یا تخم مرغ آب پز شده.
  • مشکل در تخم مرغ مهر و موم شده است که می تواند باعث انفجار آن شود حتی اگر تخم مرغ پخته شده پوست آن کنده شود.
  • بهتر است تخم مرغ را قبل از قرار دادن در مایکروفر در چندین نقطه سوراخ کنید.
  • فلفل داغ خشک شده.

14مورد استفاده از مایکروویو که نمی دانستید

1- ضدعفونی کردن و دفع بوی بد اسکاچ ظرفشویی

2- تمام مواد غذایی شام تان را تنها در 10 دقیقه بپزید

4- پخت سیب زمینی

5- نرم کردن شکر قهوه ای

6- نرم کردن عسل

8- حرارت دادن خمیر

9- گرم کردن محصولات آرایشی

10- برشته کردن سیر

11- کباب کردن غذاها

12- از مرکبات تان آب میوه بیشتری بگیرید

13- برشته کردن آجیل ، نان و نارگیل

14- پختن سبزیجات

سولاردوم

سولاردام

دستگاهی را بخرید که هم کار ماکروفر و هم ماکروویو را انجام دهد، باید بگردید و یک سولاردام بخرید. سولاردام یک دستگاه است که هم کار ماکروفر و هم کار ماکروویو را انجام میدهد. یعنی هم میپزد و هم گرم میکند. این دستگاه اولین بار توسط کمپانی ال جی تولید و روانه ی بازار شد. طولی نکشید که این دستگاه محبوبیت زیادی را در بین مردم به دست آورد و کم کم جای ماکروفر و ماکروویو را در خانه ها گرفت.

تفاوت سولاردام و مایکروویو

سوالی که مرتب مخاطبین عزیز درگیر آن هستند این است که تفاوت سولاردام و مایکروویو در چیست؟

ابزاری که در مایکروویو تعبیه شده تا امواج با طول موج 2450 مگاهرتز ایجاد کند، مگنترون نام دارد. این امواج بعد از اصابت با دیواره ی فلزی محفظه منعکس شده و روی مواد غذایی متمرکز میشوند.

امواجی که توضیح داده شد به علت طول موج بالا باعث تحرک مولوکول های آب داخل مواد غذایی میشود که این تحرک مولکول های آب گاها به میلیون ها بار در ثانیه میرسد، این تحرک به مولکول های مواد غذایی نیز میرسد و آنها را نیز به حرکت درآورد. سبب این عمل اصطکاک بین مولکول ها شده و دمای مواد به سرعت بالا می رود

پخت غذا در سولاردام

در سولاردام علاوه بر سیستم پخت مایکروویو المنت های نوری نیز دارد. در سولاردام از قسمت بالا و قسمت پایین آن هیتر ذغالی دارد که امواج گرمایشی نورانی را به مواد غذایی میتابانند.

یکی دیگر از تفاوت سولاردام و مایکروویو در محفظه ی آن است که سولاردام بصورت مدور و استوانه ای درست شده تا امواج گرمایی به شکل بهتر روی ماده غذایی منعکس گردد اما در مایکرویو به صورت چهارگوش می باشد.

سولاردام ترکیب مایکرویو و امواج گرمایشی است که عمل پخت را انجام میدهند و دمای مواد غذایی به 320درجه در 5 دقیقه می رسد اما در مایکروویو تنها توسط امواج مایکروویو عمل پخت انجام میشود.

سرعت پخت در سولاردام سه برابر آون های المنتی معمولی و تا 1.5 برابر مایکروویو  است به همین دلیل این سرعت بالای پخت باعث می شود کیفیت مواد غذایی حفظ شود و مزه ی بهتری داشته باشد.

مایکروفر یا سولاردام؟

در سولاردام، سیستم پخت مایکروویو وجود دارد اما المنت های نوری نیز به سیستم اضافه گردیده است.

در بالای محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر ذغالی قرار گرفته است. این هیتر نوعی المنت نوری است که در داخل آن رشته های زغال قرار گرفته و امواج نورانی با گرما و عمق نفوذ بسیار بالا تولید می‌کند. در کف محفظه نیز چند نوع هیتر تعبیه شده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تابانند.

با این ترکیب ابداعی ال جی در آشپزخانه خود، دستگاهی با ترکیبی از امواج ماکرو، حرارت دهی با فن و گریل تابشی (المنت نوری) همزمان دارید. این ترکیب موجب می گردد سرعت پخت 5/1 برابر مایکروفر گردد و این سرعت بالای پخت موجب می شود مواد مغذی موجود در غذا بیشتر حفظ شده و غذا مغذی تر و خوش طعم تر گردد.

پخت سریع و آسان با مایکروفر و سولاردام

اگر از آن دسته از افراد هستید که فقط برای گرم کردن غذا یا نان، دکمه استارت مایکروفر سامسونگ یا سولاردام ال جی خود را می زنید زمان آن رسیده که یک تجدیدنظر داشته باشید. از آن ها می توان به جای شعله های گاز برای پختن سریع غذاها، سرخ کردن سیب زمینی یا پیاز داغ، پخت های طولانی مدت معادل شعله کم گاز، یخ زدایی فوری و … استفاده کرد. جوش آوردن یک لیوان آب یا گرم کردن چای سرد شده را فقط در یک دقیقه انجام می دهند و البته سولاردام به لطف هیتر بالایی خود برای برشته و گریل کردن پیتزا یا مرغ عالی است