در کل چهار نوع اتو داریم که شامل اتو خشک و بخار، اتو پرس، اتو با مخزن مجزای بخار و بخارگر.اتوکشی نه تنها برای زیباتر جلوه دادن به پوشاک و پارچه‌ها انجام می‌شود بلکه به‌خاطر دمای بالای فلز کف اتو، باکتری‌های روی پوشاک نیز کشته می‌شوند که این به بهداشت لباس کمک می‌کند.

اتوی پرس

استفاده از دستگاه‌های اتو پرس از زمان تولید آنها به شدت در حال افزایش است و این به دلیل کارایی خوب و به صرفه بودن آنها است که نیاز به پرداخت هزینه اضافی به خشکشویی‌ها را برطرف می‌کند.

اتوپرس‌ها امروزه دارای ویژگی‌های بی‌شماری هستند که موجب می‌شود کیفیت کار آنها تا حد کار یک اتوکشی حرفه‌ای بالا رود.

استفاده و نگهداری از اتو پرس

اولین چیزی که در مورد اتو پرس قابل بررسی است روش استفاده ساده از آن است.به این روش که پارچه یا لباس رو بروی اتو پهن می کنیم و صفحه بالایی را بروی صفحه پایینی فشار میدهیم.برای لباس های بزرگتر استفاده از اتو پرس باعث صرفه جویی در زمان اتو کردن می شود.چرا که به دلیل صفحه های بزرگ اتوهای پرس،مساحت بیشتری از لباس یا پارچه همزمان اتو میشود.

شاید بدلیل قیمت بالای اتوهای پرس همه افراد توانایی خرید این دستگاه ها را نداشته باشند اما نکته قابل توجه این است که کسانیکه استفاده زیادی از اتو دارند،با یکبار هزینه کردن برای این دستگاه، هزینه دایمی خشکشویی و زمان زیاد اتو کردن صرفه جویی می شود.

کاربرد بیشتر اتو پرس

شلوار و پیراهن به احتمال زیاد جز آسان‌ترین مواردی هستند که می توان از اتو پرس در مورد آنها استفاده کرد. گفته می شود که بلوز خانم ها با توجه به بافت نازک آنها جز مواردی است که اتو کردن آن توسط اتو پرس می‌تواند با مشکل مواجه شود.

صفحه بزرگ در دسترس اتو پرس که گاهی تا 10 برابر بزرگ‌تر از اتو بخار عادی است، به شما امکان استفاده سریع و بهینه از آن را می‌دهد و موجب صرفه جویی زیادی در وقت شما می‌شود. البته با توجه به قیمت اتو پرس باید قبول کرد که ممکن است برای همه قابل تهیه نباشد. اما برای کسانی که از اتو زیاد استفاده می کنند به صرفه بوده و تهیه آن توصیه می شود.

تمیزکاری اتو:

استفاده از آب مقطر باعث می شود که اتوهای مخزنی رسوب نکنند.اما اگر اتو رسوب کرد بهترین روش تمیز کردن این رسوب به این شکل است که با اندازه مساوی آب و سرکه را داخل اتو ریخته و اتو را روشن کنید و اجازه دهید مدتی اتو بخار کند.سپس اتو رو خاموش کرده و از برق بکشید و اجازه دهید یک ساعت محلول سرکه و آب داخل اتو باشد سپس مخزن را بشورید.

روش کار با اتو پرس:

برای انواع اتوها اگر کف اتو کثیف شده است و رنگش زرد شده با یک تکه پارچه ظرفشوی زبر که داخل یک پارچه نازک گذاشته اید کف اتو را پاک کنید.

در صورت وجود سوختگی یا لکه بروی کف اتو می توانید سرکه و نمک را با هم مخلوط کرده گرم کنید و کف اتو را با آن پاک کنید.

اثر برق افتادن روی پارچه را نیز می توانید با استفاده از یک پارچه نمدار از بین ببرید و برای اینکه این اثر ایجاد نشود اول اینکه روی لباس خود یک تکه پارچه بیاندازید و سپس درجه حرارت اتو را متناسب با نوع پارچه تنظیم کنید.

روی لباس های مشکی بیشتر اثر برق اتو می افتد که میتوانید محلول یک لیتر آب با سه قاشق سوپ خوری سرکه را بوسیله برس مخصوص لباس از جهت راه پارچه روی لباس بمالید تا اثر برق افتادگی از بین برود.در صورتیکه لباس های ابریشمی برق افتاد بخصوص اگر رنگ لباس ها مشکی بود می توانید مقدار کمی آمونیاک را در چند قاشق الکل حل کنید و با یک اسفنج بروی قسمت برق افتاده بکشید تا اثرش از بین برود.

آموزش تعمیرات اتو پرس

چرا اتو پرس بخار نمی‌کند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

ابتدا مخزن آب دستگاه را چک کنید. گاهی اوقات مخزن آب دستگاه را پر می‌کنید اما در اثر استفاده و تولید بخار، مخزن آب خالی می‌شود، در‌حالی‌که شما متوجه آن نیستید. در پی این امر، بخار تولید نمی‌شود. گاهی اوقات نیز آب موجود در مخزن دستگاه کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز است که این مسئله نیز عملکرد دستگاه اتو پرس را با مشکل مواجه می‌کند. سعی کنید هر بار آب را تا خط نشانه دستگاه پر کنید. در صورتی آب موجود در مخزن کافی است، باید سراغ میله آب اتو پرس (در بخش بعدی توضیح داده‌شده) و فیلتر رسوب‌گیر بروید. به خصوص فیلتر رسوب‌گیر به دلیل سختی زیاد آب تهران، زود به زود کثیف می‌شود. درجه حرارت پایین نیز از دلایل دیگر بخار نزدن است. برای اینکه دستگاه به خوبی بخار دهی کند، درجه حرارت آن باید بالای 180 درجه باشد.

چرا اتو پرس صدای پمپ بخار می‌دهد اما بخار نمی‌زند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

اگر مخزن بخار را خارج کنید، متوجه قسمتی می‌شوید که زبانه مخزن درون آن قرار می‌گیرد. این بخش به میله اتو پرس معروف است. این قسمت کوچک دارای دو واشر است. گاهی اوقات این زبانه به‌طور صحیح در جای خود فیکس نمی‌شود تا پس از نصب فیلتر، به‌طور کامل با زبانه آن جفت شود. این زبانه را با دست طوری تنظیم کنید که با زبانه فیلتر کاملاً جفت شود و روی‌هم بیفتد. البته دلایل دیگری مانند، خرابی واشر یا رسوب گرفتگی نیز ممکن است چنین مشکلی را ایجاد کند.

چرا اتو پرس بوق می‌زند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

در صورتی که اتو پرس شما بوق می‌زند. سریعاً آن را خاموش کنید و با یک متخصص تماس بگیرید. قطعه‌ای به نام برد الکترونیکی در این دستگاه به کار رفته است که می‌توان گفت مهم‌ترین بخش اتو پرس است. اگر اتو پرس شما بوق می‌زند، این قطعه با اختلال مواجه شده است. برای تعمیرات مربوط به برد الکترونیکی می توانید با ما تماس بگیرید

هانا تولید و فروش عمده قطعات یدکی اتو بخار-اتو پرس

چرا اتو پرس بوی بدی می‌دهد؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

اگر برای مدت زیادی، مثلاً یک هفته از اتو پرس خود استفاده نمی‌کنید، آب درون مخزن آن را خالی کنید. اگر آب برای مدت زیادی در مخزن اتو پرس بماند، چنین مشکلی را ایجاد می‌کند

چرا خاموش و روشن کردن اتو پرس با مشکل مواجه است؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

اگر دستگاه شما مانند گذشته خاموش و روشن نمی‌شود برای عیب یابی اتو پرس ابتدا کابل برق آن را بررسی کنید. وجود پارگی، زدگی، آسیب و …، این مشکلات را در دستگاه به وجود می‌آورد. از دلایل دیگر بروز این مشکل، وجود ایراد در برق ساختمان است. پریزی که دوشاخه اتو پرس به آن متصل است را از نظر رسانایی بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از یک ‌فاز متر استفاده کنید. اگر ابزاری در اختیار ندارید می‌توانید، آن را با اتصال یک وسیله دیگر، امتحان کنید.

چرا اتو پرس روی پارچه لک می‌اندازد؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

برای رفع این ایراد، پارچه و ابر اتو پرس خود را عوض کنید. اگر مشکل حل نشد احتمالاً رسوب‌گیر دستگاه خراب‌شده و اتو پرس شما رسوب بسته است. در این صورت یا فیلتر رسوب‌گیر را تعویض کنید یا درون مخزن آن را از مایع رسوب‌گیر پرکنید و چند بار در حالت فشار زیاد، بخار بزنید. برای این کار می‌توانید از سرکه سفید نیز استفاده کنید.

چرا اتو لباس را سوزانده و لکه‌های قهوه‌ای از کف آن پاک نمی‌شود؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

برای از بین بردن لک‌های قهوه‌ای که در اثر سوختگی در کف اتو ایجاد شده است، محلول سرکه و نمک را گرم‌کنید و آن را به کف اتو بمالید تا کاملاً تمیز شود. همچنین می‌توانید در هنگامی‌که اتو داغ است این محلول را به کف دستگاه اسپری کنید و با یک دستمال تمیز آن را پاک‌کنید.

چرا در هنگام اتوکشی روی لباس برق می‌افتد؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از برق افتادن لباس، پیش از اتوکشی، مخلوطی از آب و سرکه تهیه کنید و روی لباسی که می‌خواهید آن را اتو کنید، اسپری کنید. دقت داشته باشید که هیچ‌گاه نباید اتو پرس و لباس مستقیماً با هم برخورد داشته باشند. همیشه برای اتوکشی یک پارچه روی لباس پهن کنید. به ویژه اگر قصد دارید پارچه‌های حساس‌تر را با حرارت و فشار بالا اتو کنید، یک پارچه کتانی بر روی لباس پهن کنید.

چرا اتو پرس به برق وصل است اما اصلاً گرم نمی‌شود؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

در چنین مواردی برای عیب‌یابی اتو پرس باید بخش‌های مختلفی را موردبررسی قرارداد. سنسور، قطعات برد، خود برد الکترونیکی، المنت دستگاه و … ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شود. بهتر است در هنگام مواجهه با چنین مشکلی از یک متخصص کمک بخواهید.

چرا اتو هنگام فشار دادن دکمه بخار، آب زرد رنگ روی لباس پس می‌دهد؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

استفاده از آب شهر باعث به وجود آمدن سولفات فلز شده و به همین علت آب زرد روی لباس پس می‌دهد. البته از دلایل دیگر آن می‌تواند کثیف بودن صفحه بالایی اتو باشد. برای تمیز کردن آن در‌حالی‌که اتو داغ است مایع شیشه شور به آن اسپری کنید و با یک دستمال، تمیز کنید.

چرا وقتی اتو پرس را به برق وصل می‌کنیم، فیوز می‌پرد؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

اگر در زمان اتصال اتو به برق فیوز می‌پرد، برای عیب‌یابی اتو پرس باید سیم‌های داخلی دستگاه و بدنه داخلی آن را بررسی کنید. گاهی اوقات نیز سیم‌های مربوط به المنت دستگاه دچار اتصالی شده و فیوز می‌پرد. برای بررسی و رفع این مشکل با یک متخصص تماس بگیرید.

چرا کف اتو پرس کثیف شده و روی لباس لکه زرد ایجاد می‌کند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

اگر با چنین مشکلی مواجه هستید به راحتی می‌توانید، آن را برطرف کنید. برای رفع این مشکل یک پارچه زبر را داخل یک پارچه نازک قرار دهید و در‌حالی‌که اتو روشن و گرم است، کف آن را با همان پارچه پاک‌کنید.

چرا اتو پرس تازه خریداری شده بخار نمی‌زند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

برای رفع این مشکل نیازی به عیب یابی اتو پرس نیست. اگر دستگاه خود را تازه خریداری کرده‌اید و دستگاه بخار نمی‌زند، هنوز آب از فیلتر دستگاه رد نشده است. بهتر است پیش از استفاده از اتو پرس فیلتر دستگاه را به مدت 24 ساعت در آب قرار دهید.

چرا اتو پرس باعث جمع شدن پارچه می‌شود و آن را خط دار اتو می‌کند؟ برای تعمیر و عیب یابی چه باید کرد؟

پیش از اتو کردن لباس باید درجه حرارت او را متناسب با جنس پارچه تعیین کنید. برای مثال اگر برای اتو کردن لباس‌هایی از جنس ابریشمی از درجه حرارت بالا استفاده کنید، موجب آسیب به بافت پارچه می‌شود. درجه حرارت بالا معمولاً برای اتوکشی پارچه‌های کتان و لی استفاده می‌شود. ابر و پارچه اتوی شما ممکن است خراب شده باشد. در هنگام اتوکشی پارچه را کاملاً صاف بر روی لباس پهن کنید. اگر صفحه بالایی اتو در اثر ضربه یا زمین خوردن آسیب ببیند، اتو را دچار مشکل می‌کند. بنابراین سعی کنید جایی را برای قرار دادن اتو انتخاب کنید که صاف باشد و اتو در آن نلغزد.