چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ایرانی‌ها است. تقریبا همه خانواده‌ها حداقل روزی یک بار این نوشیدنی را میل می‌کنند. دستگاه چای ساز آماده کردن این نوشیدنی را بسیار راحت کرده است و سال‌های زیادی است که استفاده از این دستگاه در کشور ما رایج شده است.

مهم ‌ترین قسمت راهنمای خرید چای ساز شناختن انواع دستگاه‌ های موجود در بازار است شما برای خرید این دستگاه باید ابتدا با انواع دستگاه‌ های و امکانات موجود در آنها آشنا شوید و با توجه به نیازتان بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

نکات نگهداری و استفاده صحیح از چایساز و کتری برقی

انواع چای ساز

در حال حاضر، سه نوع چای ساز برقی در بازار عرضه می‌شود که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

چای‌ ساز دارای استند

این مدل از چای‌ساز در خانه های ایرانی رایج تر می باشد، از دو تکه کنار هم تشکیل شده‌اند. کتری و قوری این نوع چای‌ ساز، کنار هم روی یک صفحه‌ نگهدارنده قرار می‌گیرند و هر دو با استفاده از جریان الکتریسیته، جوش می‌آیند. انواع جدیدتر این چای‌سازها، مجهز به فناوری‌هایی مانند تایمر، فیلتر قابل تخلیه‌ قوری و دکمه‌ استپ است. بعضی از آن‌ها هم درجه‌ تنظیم حرارت آب دارند.

چای ساز استند دار

چای ساز ‌دم‌آور

‌در این دسته از چای‌سازهای برقی، قوری، روی کتری قرار می‌گیرد و چای آرام آرام با بخار آب درون کتری، دم می‌کشد. به اعتراف کاربران وب‌سایت‌های خرید و فروش کالا و مصرف‌کنندگان این دسته از چای‌سازها و البته کارشناسان، این نوع از چای‌ ساز، نسبت به دو مدل دیگر، برتری و کیفیت بالاتری دارد و مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری این چای ساز، بسیار به مزه‌ چای دم‌کشیده در قوری روی سماور، نزدیک است.

اگر چای‌خور حرفه‌ای هستید و تفاوت عطر چای دم‌کشیده‌ روی سماور و چای‌ساز برایتان محسوس است، پیشنهاد می‌کنیم سراغ این دسته از چای‌سازها بروید.

چای ساز دم آور پارس خزر

چای ساز بدون قوری

این نوع چای‌سازها به‌خاطر اشغال کردن فضای کمتر نسبت به دو مدل دیگر، بیشتر به درد زندگی مجردی و دانشجویی می‌خورند، البته در خیلی از هتل ها و سوئیت ها در حال حاضر استفاده می شود.ولی نسبت به مدل های دیگر چندان مورد استقبال قرار نگرفته اند. ظرفیت کم، کارایی نه‌چندان مناسب و کیفیت پایین چای از علت‌های مهم استقبال ضعیف کاربران از این مدل چای‌ ساز بوده ‌است.

چای ساز بدون قوری

فروش عمده قطعات یدکی چایساز

هانا تولیدکننده و فروشنده قطعات یدکی چایساز، برای استعلام قیمت تماس بگیرید.

09159113321 و 09159113320

جنس چای ساز

کیفیت چای دم‌کشیده هم به نوع و برند چای و هم به جنس دستگاهی که چای را در آن درست می‌کنید بستگی دارد؛ پس به همین دلیل جنس چای ساز یکی از نکات مهم در خرید چای ساز است.

چای سازها معمولا از جنس پلاستیک، شیشه‌ای یا فلزی هستند. اگر چای ساز شما از جنس پلاستیک باشد، در مدت زمان کوتاهی جرم زیادی داخل کتری ایجاد می‌شود که تمیز کردن آن نیز کار سختی است. همچنین اگر چای ساز برند خوبی نداشته باشد و پلاستیک آن مرغوب نباشد، چای طعم پلاستیک می‌گیرد و روی سطح آن لکه‌های چربی ایجاد می‌شود. علاوه بر این موارد، اکثر پلاستیک‌ها به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند، زرد می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

جنس شیشه ای چایساز

چای سازهای شیشه‌ای نیز ظاهر بسیار زیبایی دارند؛ اما مراقبت از آن‌ها کمی سخت است و ممکن است به مرور زمان و به دلیل ایجاد شدن جرم، شفافیت خود را از دست بدهند. این جنس در طعم چای تاثیری ندارد. در کل جنس چای ساز باید به‌گونه‌ای باشد که حرارت داخل دستگاه تا جای ممکن به بدنه منتقل نشود.

جنس فلزی چایساز

جنس فلزی محبوب‌ترین جنس برای چای ساز است؛ زیرا علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارد، طعم چای و آب داخل آن تغییر نمی‌کند و جرم زیادی نیز داخل آن‌ها تشکیل نمی‌شود. این چای سازها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و به مرور زمان نیز خراب نمی‌شوند.

راهنمای خرید چایساز

  • مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده در انتخاب چای‌ ساز مناسب، جنس و طراحی آن است. بدنه‌ دستگاه باید به‌خوبی طراحی شده‌ باشد و تا جای ممکن، نباید حرارت داخل چای‌ساز به بدنه منتقل شود.
  • به‌یاد داشته ‌باشید که چای‌سازی مناسب است که حتما فیلتر آب و فیلتر داخل قوری داشته ‌باشد.
  • هنگام خرید چای‌ ساز به فرورفتگی انتهای کتری نگاه کنید. این قسمت، مهم‌ترین قسمت چای‌ ساز است. این قسمت، رسانای چای‌ساز است که به برق متصل می‌شود تا به حرارت لازم برسد. دقت کنید که حتما رسانای کتری، فلزی باشد. رسانای پلاستیکی، کیفیت لازم را ندارد و مدت رساندن دمای آب به نقطه‌ جوش را طولانی‌تر می‌کند.
  • دسته نگه‌دارنده‌ بدنه چای‌ ساز، از جنسی باشد که داغ نشود و تحمل حداکثر وزن چای‌ ساز را داشته‌ باشد. بسیاری از چای‌سازها، در اثر استفاده مداوم یا قرار گرفتن در معرض حرارت، می‌شکنند یا داغ می‌شوند و تغییر حالت می‌دهند.

نتیجه گیری

چای ساز یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است که حداقل روزی یک بار از آن استفاده می‌کنیم.چایسازی انتخاب کنید که متناسب با تعداد اعضای خانواده هست.چایساز بزرگتر نشانه بهتر بودن آن نمی باشد.نکات بالا را مد نظر داشته باشید.

بطور مثال استفاده از چای ساز دم‌آور، به‌خاطر ارتفاع نسبتا زیاد آن، برای طراحی بسیاری از آشپزخانه‌های امروزی، مشکل‌ساز می‌شود و ممکن است شما در قرار دادن آن در آشپزخانه‌ خود، دچار مشکل شوید. از طرفی، چای‌سازهای دارای استند، ظاهر بهتری دارند و دست شما برای قرار دادن آن در هر نقطه‌ آشپزخانه، بازتر است.

مهم‌ترین نکته در خرید چای ساز، جنس و طراحی آن است که هم بر زیبایی و هم کارایی این دستگاه تاثیرگذار است. برای مثال اگر جنس و طراحی قسمت رسانای کتری در چای ساز خوب نباشد، زمان به جوش آمدن آب و مصرف برق بیشتر می‌شود