پنکه ها به علت کوچک بودن اندازه مصرف انرژی برق کمی دارند. (به طور میانگین ۵۵ وات هستند.) هرچند شاید برای خنک سازی فضای شما کافی هم نباشد.  اگر می‌خواهید خرید موفقی داشته باشید مقاله راهنمای خرید پنکه را مطالعه نمایید.

برای اینکه بالاترین کارایی را از پنکه‌ها دریافت کنید، در هنگام شب و یا صبح زود که هوای بیرون خنک‌تر است، پنکه را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا هوا را به جریان بیندازد و از هوای خنک بیرون به داخل خانه چرخش هوا را انجام دهد.

پنکه‌ها به دلیل جابجایی آسان انتخاب خوبی برای خنک سازی فضاهای کوچک هستند. پنکه‌ها در کنار وظیفه اصلی شان که خنک سازی است همچنین استفاده‌های مختلفی مانند بیرون راندن دود از فضای اتاق و یا خشک کردن تابلوهای نقاشی و جابجایی هوای اتاق دارند.

راهنمای خرید پنکه

پنکه‌ ها بنابر استفاده اشکال متفاوتی دارند، مثلا اندازه اتاق و یا میزان گرما و یا سرمای اتاق خرید پنکه های مختلف ایستاده و یا سقفی یا رومیزی توصیه می‌شود. پنکه‌ ایستاده و پنکه رومیزی و پنکه دیواری  ارزان هستند و براحتی می‌تواند در هر مغازه لوازم خانگی آن را پیدا کنید. شاید خرید پنکه به عنوان ساده ترین راه حل برای خنک سازی اتاق‌های کوچک و خانه‌های آپارتمانی باشد.

بهترین پیشنهاد برای خرید پنکه مناسب

برای اینکه بتوانید  در زمینه پنکه یک خرید خوب داشته باشید ابتدا باید انواع پنکه را بشناسید و بعد از انتخاب نوع ، برند مورد نظر خود را انتخاب کرده و بعد از آن به مقایسه قیمتی پرداخته و به خرید بپردازید،تیم پنکه شاپ سعی کرده در این مقاله به معرفی انواع پنکه و نوع استفاده آن بپردازد تا شما را در انتخاب درست کمک کند.

انواع پنکه

  1. پنکه پایه بلند(پایه دار)
  2. پنکه رومیزی
  3. پنکه بدون پره
  4. پنکه سقفی
  5. پنکه دیواری
  6. پنکه رطوبت ساز

چه نکاتی در خرید پنکه باید در نظر گرفته شود؟

اندازه پنکه:

اندازه قطر بیشتر پنکه هایی که در فضای خانه مورد استفاده قرار می گیرند بین 6 تا 18 اینچ می باشد. اندازه پنکه بایستی مناسب ابعاد فضایی باشد که می خواهید از پنکه استفاده کنید. در اتاق های بزرگتر می توان از دو یا چند پنکه برای تهویه و خنک کردن هوا استفاده کرد یا از پنکه با قطر پره بزرگتر استفاده کرد. به هر صورت، برای یک اتاق کوچک احتیاج به پنکه بزرگ نیست. در مورد پنکه های رومیزی نیز به طول، عرض و ارتفاع پنکه توجه کنید که فضای کافی برای گذاشتن روی میز وجود داشته باشد.

وزن پنکه:

اکثر افراد پنکه های پرتابل را برای اینکه به راحتی به اتاق های مختلف منتقل کنند، خریداری می کنند. به طور مثال می توان از یک پنکه در طول روز در اتاق نشیمن و در هنگام شب در اتاق خواب استفاده نمود. در این مورد پنکه ای مناسب است که وزن خیلی زیادی نداشته باشد. پنکه های پرتابل ایستاده و رومیزی با وزن چند کیلو وجود دارند که می توان خریداری نمود. مدل های مختلفی هم از انواع پنکه های ایستاده دارای چرخ برای جابه جایی راحت تر ساخته شده اند، با این وجود افرادی که می خواهند پنکه را در طبقات مختلف استفاده کنند می بایست هنگام خرید به وزن پنکه نیز توجه کنند.

سرعت چرخش پنکه

پنکه های صنعتی که برای چرخش هوا در فضاهای بزرگ استفاده می شوند سرعت بالایی دارند. سرعت بالاتر می تواند باعث ایجاد جریان هوای بسیار خنک تر شود. افرادی که ترجیح می دهند که هوای خنک تری در محیط ایجاد کنند گاهی از پنکه های با دور بالا، که معمولاً برای فضاهای بزرگ و صنعتی استفاده می شود، در محیط خانه استفاده می کنند. از آنجاییکه جریان هوای بیشتر نتیجه فشار بیشتر به هوا ست، برای افرادی که خشکی چشم یا خشکی گلو دارند پنکه های با جریان بالا مناسب نیست، برای این افراد استفاده از پنکه هایی که حالت رطوبت زا دارند که اصطلاحاً پنکه آبی گفته می شوند، توصیه می شود. به طور کل پنکه های با شدت جریان کم برای استفاده در خانه مناسب می باشد. این نوع پنکه ها جریان باد کافی برای خنک کردن افراد در یک روز گرم را ایجاد می کنند. علاوه بر آن دارای سرعت های مختلف ایجاد باد هم هستند.

تنظیم سرعت در پنکه

برخی افراد ترجیح می دهند از جریان باد قوی تر در طول روز استفاده کنند ولی شبها از جریان باد ملایم تری بهره مند شوند. که پنکه های چند سرعته برای این افراد کارکرد خوبی دارند. در اکثر آب و هواها، هوا در طول شب خنک تر از دمای هوا در طول روز است و معمولاً دمای بدن در هنگام خواب پایین می آید. وزش ثابت هوای موثر ممکن است برای برخی از افراد هنگام خواب زیاد به نظر برسد به همین دلیل پنکه ها قابلیت تنظیم سرعت های مختلف را دارند حتی در برخی مدل پنکه ها حالت خواب (Sleep Mode) وجود دارد که در این حالت پنکه هم کم یا بی صدا کار می کند و هم وزش باد ملایمی را ایجاد می کند.

عملکرد نوسانی در پنکه

یکی از ویژگی های مهم که در انتخاب و خرید یک پنکه موثر می باشد این است که این پنکه نوسان و حرکت دارد یا نه. نوسان پنکه یعنی حرکت آرام پنکه از این طرف به آن طرف. این نوع از پنکه ها باعث حرکت بهتر هوا در اطراف اتاق می شوند. پنکه های مختلف دارای حرکت و نوسان در جهات مختلف مثل چپ و راست، بالا و پایین و حرکت سینوسی دارند. افراد می توانند بنا به نیاز خود یکی از انواع این مدل پنکه ها را انتخاب کنند. هرچند این ویژگی در انتخاب یک پنکه که برای دور کردن بخار و گازهای مضر از کارکنان یک فضای کاری به کار برده می شود، مناسب نیست ولی در سایر محیط ها از مزایای پنکه محسوب می شود. در پنکه های مدرن و جدید این امکان وجود دارد که با کلید یا ریموت کنترل، نوسان های مختلف را انتخاب، روشن یا خاموش نمود.

صدا در انواع پنکه

یکی دیگر از بحث هایی که در هنگام خرید پنکه بیان می شود، صدای پنکه هنگام کارکردن است. کارخانجات و فضاهای بزرگ ناگزیر به استفاده از فن و پنکه های صنعتی و بزرگ هستند، که پنکه هایی که هوای زیاد ایجاد می کنند و قوی تر هستند در سرعت های بالا ممکن است ایجاد صدا کنند که البته صدای ایجاد شده معمولاً به اندازه ای است که مزاحمتی برای شنیدن صدای اطراف یا صدای صحبت کردن افراد باهم، ایجاد نمی کند.

پنکه های رومیزی و پایه دار

پنکه-رومیزیپنکه های رومیزی و پایه دار جدید همگی طوری طراحی و ساخته شده اند که کمترین صدای ممکن را ایجاد کنند و البته در سرعت پایین اصلاً صدایی ایجاد نمی کنند. عوامل مختلف مثل سرعت، شدت جریان باد و نوع مواد ترکیبی استفاده شده در ساخت پنکه معمولاً در میزان صدای پنکه موثراند. البته به یاد داشته باشید که پنکه های ایستاده از مواد محکم تری ساخته شده اند و از سایر پنکه های هم سایز خود سنگین ترند و استحکام بیشتری دارند و البته صدای کم تری هم حین کار ایجاد می کنند.

 

فروش انواع قطعات یدکی پنکه

اما پیش از خرید پنکه باید به چند سوال اساسی پاسخ دهید تا پنکه‌ای بخرید که بتواند نیازتان را برطرف کند.

۱. پنکه را برای چه محیطی می‌خواهید؟

پاسخ ‌تان به این سوال مشخص می‌کند که هنگام خرید پنکه باید به چه ویژگی‌هایی توجه نشان دهید.

۲. چه مقدار هزینه می‌توانید به خرید پنکه اختصاص دهید؟

پاسخ به این سوال کمک می‌کند تا بدانید چه پنکه‌ای می‌توانید خریداری کنید. پنکه‌های مختلف، قیمت‌های گوناگونی دارند که این قیمت با توجه به ویژگی‌هایشان تعیین می‌شود.

به طور مثال، برخی از پنکه‌ها مجهز به لامپ داخلی هستند و این ویژگی می‌تواند نه تنها قیمت آن را نسبت به پنکه‌های دیگر افزایش دهد، بلکه هزینه‌های مصرف برق را هم بالا ببرد. بنابراین اگر نمی‌خواهید هزینه‌های خرید و کارکرد پنکه‌تان زیاد باشد، می‌توانید پنکه‌ای خریداری کنید که نسبتا ساده و مناسب خنک کردن فضاهای کوچک مانند اتاق‌ها باشد.

در ضمن به ظرفیت هوادهی پنکه‌ها هم دقت کنید و پنکه‌ای متناسب با محیط مورد استفاده خریداری کنید.

۳. چه نوع پنکه‌هایی در بازار وجود دارد؟

همه پنکه‌ها یک شکل نیستند. بیشتر آنها پره، محل نگهداری پره‌ها، موتور یا منبع تغذیه دارند. برخی از پنکه‌های بدون پره هم به تازگی وارد بازار شده‌اند.

۵. هنگام خرید پنکه باید به کدام یک از خصوصیات آن توجه کرد؟

هنگام خرید پنکه به یکسری از ویژگی‌ها باید توجه نشان دهید. البته ممکن است تمام پنکه‌ها ویژگی‌های خاص یکسانی نداشته باشند، اما باید حداقل به ۹ مورد از آنها که در ادامه مطرح شده است، توجه کنید:

  •  ظرفیت هوادهی
  •  سروصدا
  • ایمنی
  •  تمیز کردن راحت
  •  اندازه پنکه
  •  حالت نوسانی
  •  قابلیت تنظیم
  •  کنترل از راه دور
  •  ضمانت